إللى أوله هراء أخره هبل

بص يابنى و بصى يابنتى ......

المدونة دى أنا عاملها علشان دماغى ، علشان متجننش ، علشان زى ما هو باين

من إسمها أصرف فيها الشحنات الكهربية و الأفكار و الكلام إللى لو إتحبس 

دماغى هتضرب و أتجنن 

و إنت أكيد ميخلصكش إنى أتجنن ......مش كدا ...

يعنى إنت هنا ــ و أنا معاك برضه متزعلش كدا ــ فى شبكة صرف عقلية 

فأهلا بك فى عالم الصرف و  المجارى و الهراء .......الذى لا داعى له .

السبت، 13 مارس 2010

من مذكرات حمادة ...( مضيق ثرومبوبلاى )


من مذكرات حمادة .....

كنت دايما ولد شطور  و أمور و بسمع  الكلام و بشرب اللبن و بغسل
سنانى زى الشاطرين علشان الساحرة الشريرة متحولنيش  لكانغرو !!

يعنى من الأخر كدا كنت طفل و مراهق مثالى ....و إستكمالا لهذه المعطيات 
فأنا كنت بالتبعية من الولاد الشطاطير إللى دايما فى فصل المتفوقين فى مرحل
ة الإعدادى و الثانوى، و طعا كان أغلبية الناس إللى بتدخل مثل هذه الفصول
سيئة السمعة عادة بيبقوا مشتركين فى كثير من الصفات السابق ذكرها و بالتالى
كانت ألعابنا أن و إصحابى تميل إلى إنها تكون بنانيتى أحيانا .... 

يعنى لو ملعبناش كورة مع الولاد الوحشين من الفصول التانية إللى ــ ياى ـــ  مش 
بيذاكروا ولا بيستحموا كنا بنلعب ألعاب لطيفة و هادية زى الحجلة أو اللعبة الجميلة 
( ولد ، بنت ، جماد ، حيوان ) ..... أنا مش عارفلها إسم محدد.....بس هى معروفة للجميع  
طبعا و بتعتمد على  إن المجموعة كلها بينطلب منها حرف ، و على الحرف دا مطلوب
نجيب أسماء حاجات من السابقة دى بتبتدى بالحرف موضع الطلب

كنت دايما بتمتع بذهن نصف حاضر ، يعنى الصراحة مكونتش ببقى من سريعى البديهة 
إللى بيجيبوا الكلام بسرعة ، بس يمكن طبيعة إطلاعى و قرايتى من الصغر خلت عندى 
مساحة أوسع  و مخزون أكبر من الكلمات و إللى عادة كانت بتبقى غريبة عليهم 

و من أكبر الحاجات إللى دايما كنا بنختلف عليها كل مرة 

هى حرف ال ( ث ) 

حرف صعب قوى و ثعبانى كدا و مفيش كلام كتير فى العربية و لا العامية بيبتدى بيه 

و بخاصة عنصر ( البلد ) 

دور كدا فى مخيلتك .....هتلاقى صعب إنك تلاقى بلد بحرف ال ( ث ) 

بس أنا كنت بلاقى ......

( ثرومبوبلاى ) 

!!!!!!!!

أول ما نقول رفع القلم و يبدأ كل واحد يقول إللى كاتبه نيجى عند البلد كله يقول ملاقيتش
و أنا أطلعلهم كدا بكل هدوء و لطافة بالكلمة دى 

طبعا لكم أن تتخيلوا ردود الفعل ــ الغير مؤدبة ــ من مجموعة المراهقين الأوغاد حيال 
واحد بيقولهم كلمة مش عارفين ينطقوها 

بس أنا كنت دايما بعد عاصفة الإحتجاج ما تعدى بهديهم و أبدأ أحكيلهم حكاية ( ثرومبوبلاى ) 


تحبوا تعرفوها ............





هى لحظة رومانسية أخرى فى التاريخ الإغريقى ....  


لما الفرس حاولوا يحتلوا بلاد الإغريق للمرة التانية فى التاريخ


المدن الإغريقية إللى كانت دايما متناحرة و متعادية

و بيحتلوا فى بعض و بيشردوا فى بعض 

المرة دى إتحدوا جميعا فى مواجهة الخطر المشترك و أحسوا لأول مرة

فى تاريخهم بالأصل المشترك و الخلفية الثقافية و العرقية إللى بتجمعهم


و لأول مرة تم تكوين جيش موحد من كل المدن الإغريقية للدفاع عن أنفسهم

و جعلوا قيادتهم فى إيد المدينتين الأكبر و الأكثر عداوة فى تاريخ مدن البشر

أثينا و إسبرطة


أثينا خدت قيادة الأسطول البحرى الموحد لكل المدن نظرا لشهرتها

فى ميدان البحر


أما إسبرطة فتولت قيادة الجيش البرى لإن معروف إن محاربى إسبرطة من

أصلب و أشجع المحاربيين فى التاريخ البشرى كله


************






نرجع الأول كدا لبداية الموضوع سنة 500 قبل الميلاد ــ تاريخ سهل خالص اهه ــ

نعرف بقى إن الفرس كانوا محتلين ساحل تركيا  الحالية

و الساحل دا أصلا كان الإغريق محتلينه و مسيطرين على السكان الأصليين فيه قبل مجيء الفرس و كانوا مورينهم الويل و لما جه الفرس و إحتلوا تركيا عملوا فى الإغريق أبشع مما كانوا بيعملوا فى الناس ــ ما هو التاريخ عبارة عن أبدان راكبة أبدان و ربنا بيخلص حق المظلوم من الظالم ــ


سنة 500 ق. م

هؤلاء الإغريق إللى فى المستعمرات  ثاروا على الحاميات الفارسية و طلبوا مساعدة من 

إخوانهم الإغريق إللى ساكنين فى اليونان بلادهم الأم 

و بالفعل جاتلهم مساعدات من ( أثينا ) أكبر مدن الإغريق فى الوقت دا


**********

إنتقام الفرس :


كانت النتيجة إن ( داريوس الأول ) إمبراطور الفرس جرد حملة إنتقامية

إستعادت تانى أسيا الصغرى ( تركيا حاليا ) و كمان قرر إنه يأدب
إغريق اليونان و عبر بالسفن بتاعته و نزل بيها على الساحل اليونانى
و إحتل مجموعة من المدن الإغريقية فى طريقه للوصول لأثينا


الإغريق أدركوا إن الفرس مش هيقفوا عند أثينا
و بالتالى أسرعت بعض المدن و على رأسها ( إسبرطة ) أكبر أعدء أثينا
إلى نجدتها

لكن اللى حصل إن الجيش الإسبرطى وصل المعركة متأخر
ودخل مدينة أثينا و أهلها بيحتفلوا بالإنتصار على جيش الفرس

طب إزاى رغم الفرق الهائل فى العدد و الإمكانيات !!!!!


الحقيقة إن جيش الفرس واجهته كتير من المشاكل
منها إن العواصف دمرت جزء من الإسطول بتاعه
دا غير إنهم كانوا بيحاربوا على أرض غريبة عنهم مش معتادين على جغرافيتها الصعبة
كما إن قائد جيش أثينا كان أزكى من قائد الفرس
داغير إن المحارب الإغريقى كان ليه أفضلية على المحارب الفارسى

إللى حصل إن الإثينين هزموا الفرس فى المعركة لكن مدمروش قواتهم
و فى فرق بين الحاجتين  

 لكن رغم بقاء القوة الضاربة من قوات الفرس إلا  إنهم فضلوا يرجعوا بلادهم
على أن يعيدوا الكرة مرة أخرى حينما تسنح الظروف 

*************************


سنة 480 ق.م

إكسرسيس إمبراطور الفرس و إبن داريوس الأول


قرر إنه ينتقم لخسارتهم الأولى

و جرد أكبر حملة حربية فى التاريخ

مليون محارب فارسى لإحتلال اليونان !!!!!!!!

لكم أن تتخيلوا ضخامة هذا العدد فى هذا العصر 

لكم أن تتخيلوا مدى الرعب إللى أصاب الإغريق ، قد إيه الدنيا ضلمت

فى عينيهم و قد إيه دا كان بالنسبة ليهم نهاية العالم  


لكن ....................

فى اللحظات العصيبة ..... عند الأمم العظيمة .... بيطلع رجال عظماء
كتبلهم القدر إنهم يكونوا محوريين فى حياة أمتهم

ملك إسبرطة ( ليونايدس ) إنطلق ب 300 جندى هما الحراسة الشخصية بتاعته
و خرج من مدينته لحد مضيق ( ثرومبوبلاى ) ــ محور كلامنا ــ  علشان يوقف جيش الفرس لوحده 
لإن مجلس المدينة إتأخر على ما خد قرار المشاركة فى  الحرب 
( لاحظوا إن الناس دول كانوا ديموقراطيين و مكانش الملك يقدر ياخد قرار من دماغه ) 

300 محارب .........

أمام جيش من مليون محارب

!!!!!!!!!!!!!!!!

و رغم ذلك كذا يوم ورا بعض مقدرش الجيش الفارسى يخترق مضيق
( ثرومبوبلاى ) نتيجة دفاع ال 300 جندى عنه !!!!!!!!!!

طب إزاى دى !!!!!

 علشان محدش يظلم الفرس فلازم نقول إن مضيق ( ثرومبوبلاى ) دا فى ضعف
إتساع صالون بيتكم كدا تقريبا و هو المدخل الوحيد لبلاد الإغريق 
من الجهة إللى كان فيها جيش الفرس


(( أكيد معظم الناس دلوقتى شافت فيلم 300 و شافت المضيق الصخرى إللى كانت المشاهد فيه 
و قد إيه كان إكسرسيز  دايما مجبر  يبعت عدد قليل جدا من القوات كل مرة علشان المكان مكانش يكفيهم )) 





300 محارب إسبرطى أرخوا لواحدة من أعظم ملاحم البطولة و الشجاعة فى التاريخ
طبعا تم إفناء هذه  القوة الصغيرة  الشجاعة عن أخرها بالإضافة كمان ل 500 محارب 
من قرية صغيرة بجوار المضيق إسمها ( ثيبيا ) كانوا إنضموا ليهم فيما بعد


طيب و إيه تأثير بقى ال800 مقاتل دول فى مسار الحرب 
عادى يعنى كان موقف شجاع و إنتهى 

لأ يا عزيزى .....

القوة الصغيرة دى نجحت إنها تعطل دخول الجيش العظيم دا عدة أيام 
و الأيام دى كانت غالية جدا فى حياة مدن الإغريق إللى كانت محتاجة الأيام دى 
علشان تنظم قواتها و توفق أمورها فى الدفاع المشترك بالجيوش النظامية الكبيرة 

دا غير إن جيش الفرس كان جيش كبييير بس غير متجانس و معظمه من المرتزقة 
و بالتالى لما فوجئوا بهذه المقاومة العجيبة الشرسة من عدد يقل عن ألف مقاتل 
حصهم نوع من الهزيمة النفسية متخيلين كيف تكون ملاقاة الالاف الأخرى من أهل 
هذه البلاد صعبة المراس 


بعد عبور الفرس من المضيق دخلوا فى عمق بلاد الإغريق

و هنا كانت المدن الإغريقية أخيرا إجتمعت و قررت تجمع جيوشها كلها

تحت قيادة أثينا و إسبرطة


*****************************

من الحوادث المدهشة فى التاريخ

ملحمة فداء أهل أثينا


لما الجيش الأسطورى قرب من مدينتهم

إنسحبوا كلهم من المدينة و تم إخلاءها تماما و إتجهوا إلى الجبال المحيطة
علشان ينتظروا الجيوش الإغريقية إللى جاية  فى الطريق لمساعدتهم 

تخيلوا معايا   المنظر دا : 

مدينتهم الجميلة الحلوة .....تحفة الأنظار و جميلة بلاد الإغريق
بتتحرق قدام عينيهم و النار طالعة فيها و شايفينها من مكانهم
فى الجبال المحيطة و مش قادرين يتحركوا للدفع عن معشوقتهم .



لكن الإنتقام متأخرش ........

الأسطول الإغريقى الموحد إنتصر بقيادة أسطول أثينا على الأسطول الفارسى
فى معركة ( سلاميس ) البحرية
أما الجيش البرى بقيادة إسبرطة فأنتصر فى معركة( بلاتيا ) رغم الفرق
المهول فى العدد بين الجيشين 

و لما إكسرسيز رأى إنهزام الأسطول .....خاف لتنقطع خطوط الإمداد اللوجستى 
عن جيش بالحجم دا و هما فى قلب بلاد غريبة عنهم و أهلها شرسين بحق 

فقرر إنه ينسحب بالعدد الضخم المتبقى من جيشه حفاظا عليه 

و نجا الإغريق للمرة التانية من غزو الفرس مرة بقيادة الأب داريوس  و مرة بقيادة الإبن إكسرسيز



و لحد دلوقتى دى تعتبر من عجائب التاريخ

صمود الإغريق قدام جيش الفرس الضخم دا يعتبر من أعاجيب الدنيا


و تحت قيادة ألد الأعداء ( أثينا ) و ( إسبرطة )

إنتصرت مدن الأغريق المتحاربة دائما 

و أصبح الحدث دا من الحوادث إللى مش ممكن تنسى فى تاريخهم



*****

دى كانت قصتى مع ( ثرومبوبلاى ) 

بس أنا الصراحة برضه حاسس إنى كنت نوعا ما بنصب عليهم لإن دا إسم مضيق مش بلدة ...!




هناك 9 تعليقات:

  1. "بس أنا الصراحة برضه حاسس إنى كنت نوعا ما بنصب عليهم لإن دا إسم مضيق مش بلدة ...!"

    حاسس... ياراجل ياطيب.. انت فعلا كنت بتنصب عيهم.. بس تعرف انك فكرتني بنفسي.. لاني كنت بعمل نفس الحركة وانا بلعب اللعبة دي... بس بشكل فيه نصب اكتر.. كنت بخترع اي اسم ... ولو اعترضو ابتدي اتريق علي جهلهم بشكل مستفز وبثقة بتخليهم يشكو في نفسهم...

    تحياتي

    ردحذف
  2. ما هو أنا كنت فاكر فى الأول إنه إسم قرية



    بس عامة أنا كنت زيك كدا بحسسهم بجهلهم و كانوا الصراحة بيتكسفوا من نفسهم و بيقتنعوا و بيعدوهالى بس مع كثير من التصريح بإختلالى عقليا

    ردحذف
  3. صح اهم حاجة انك كنت تلخم القدام في قضية تانية خالص.. قضية الدفاع عن نفسه ضد هجومك علي جهله...
    انا افتكرت دلوقتي كنت بكتب ايه في الدولة ال بحرف ال "ث"... كنت بكتب "ثمود"... طبعا دي مش دولة ... بس كنت بخليها تعدي.... ههههههههه

    ردحذف
  4. بس دى على فكره المفروض متحسبش

    ردحذف
  5. ههههههههههه

    طب مهو كان فى ثيبيا D:

    يابنى انت بوستاتك بحس انها محتاجه ورقة و قلم عشان تتقرى و تاخد حقها
    انا هطالب بوضع المدونة بتاعتك فى المنهج
    على الاقل العيال تعرف تلعب أتوبيس كومبليت - ده اسم اللعبة على فكرة

    ردحذف
  6. مدونتك زي العسل ...

    بس عشان افكر الناس بحاجه حلوه في تاريخنا ..وعندا في المصابين بعقدة الخواجه..

    نفس الحوار حصل في معركة مؤته..

    ممكن ماتكونش ينفس دراماتيكيه الفيلم..

    لكن لو اتكتبلها سكريبت صح..هيخرج بنفس الأبهار..

    تقعدوا بالعافيه

    ردحذف
  7. قبلاوى

    ما هو أنا مكانش بيبقى فى نيتى النصب ساعتها


    و بعدين إعتبر دا عقاب ليهم على قلة إطلاعهم



    أو على إنهم لعبونى معاهم

    ردحذف
  8. Sarah Sobhi

    ما هو أنا مكونتش فاكر ثيبيا دى
    أصلى كنت قريت عن الموضوع و أنا صغير فى إعدادى و مرجعتوش تانى غير لما الفيلم طلع


    ّّّ( على الاقل العيال تعرف تلعب أتوبيس كومبليت - ده اسم اللعبة على فكرة)

    أيووة ....هو دا

    أنا برضه كنت بقول إنه حاجة شبه كدا



    ماشى يا سيادة الوزير معنديش مانع فى موضوع المنهج دا

    ردحذف
  9. Nadim

    متشكر يا نديم

    موضوع الإسكريبت بقى و الأفلام إللى بيعملها الغرب على بطولاتهم دا حوار طويل

    إحنا عندنا هنا مشغولين بتصوير السفالة و تعرية المجتمع و ترجيح كفة الفساد فيه

    و حتى لما بيعملوا أفلام للبطولات بتطلع على غرار الرصاصة لا تزال فى جيبى و بدور و هذه الأشياء اللطيفة



    إحنا نقرا أحسن

    ردحذف